.png)
Algemene voorwaarden
Artikel 1 - Definities
1.1 Opdrachtnemer: Algemeen tuinonderhoud Tom die tuinonderhoud en aanverwante werkzaamheden uitvoert.
1.2 Opdrachtgever: De natuurlijke of rechtspersoon die een overeenkomst aangaat met de opdrachtnemer.
1.3 Overeenkomst: De afspraak tussen opdrachtnemer en opdrachtgever met betrekking tot tuinonderhoud en aanverwante werkzaamheden.
1.4 Werkzaamheden: Alle door opdrachtnemer aangeboden diensten zoals snoeien, maaien, bemesten, bestrating reinigen en andere vormen van tuinonderhoud.
Artikel 2 - Toepasselijkheid
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, overeenkomsten en werkzaamheden uitgevoerd door de opdrachtnemer.
2.2 Afwijkingen van deze voorwaarden zijn alleen geldig indien schriftelijk overeengekomen door beide partijen.
Artikel 3 - Offertes en Overeenkomst
3.1 Alle offertes zijn vrijblijvend en hebben een geldigheid van 30 dagen, tenzij anders vermeld.
3.2 De overeenkomst komt tot stand zodra de opdrachtgever de offerte schriftelijk of mondeling heeft aanvaard.
3.3 Prijswijzigingen kunnen plaatsvinden indien materiaalprijzen of andere externe kosten stijgen.
De opdrachtgever wordt hiervan tijdig op de hoogte gesteld.
Artikel 4 - Uitvoering van de Werkzaamheden
4.1 De opdrachtnemer spant zich in om de werkzaamheden naar beste kunnen en conform de overeenkomst uit te voeren.
4.2 Indien onvoorziene omstandigheden zich voordoen (zoals slecht weer of overmacht), kan de opdrachtnemer de planning wijzigen in overleg met de opdrachtgever.
4.3 Eventuele meerkosten als gevolg van onvoorziene omstandigheden worden aan de opdrachtgever doorberekend na overleg.
Artikel 5 - Betalingsvoorwaarden
5.1 Facturen dienen binnen 14 dagen na factuurdatum te worden voldaan, tenzij anders overeengekomen.
5.2 Bij niet-tijdige betaling heeft de opdrachtnemer het recht om wettelijke rente en incassokosten in rekening te brengen.
5.3 De opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om bij wanbetaling verdere werkzaamheden op te schorten.
5.4 Bij grotere opdrachten wordt een voorschot van één derde (1/3) van het totaalbedrag gevraagd vóór aanvang van de werkzaamheden. Dit voorschot dient ter dekking van kosten voor materialen en voorbereidingen. Het resterende bedrag wordt gefactureerd en dient te worden voldaan bij oplevering van de opdracht. Bij uitblijven van het voorschot behoudt de opdrachtnemer zich het recht voor de werkzaamheden niet te starten.
Artikel 6 - Aansprakelijkheid
6.1 De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor indirecte schade, gevolgschade of schade ontstaan door onvoorziene omstandigheden.
6.2 De aansprakelijkheid van de opdrachtnemer is beperkt tot het bedrag van de betreffende opdracht of het bedrag dat door de aansprakelijkheidsverzekering wordt gedekt.
6.3 De opdrachtgever is verantwoordelijk voor het tijdig melden van schade of klachten binnen 7 dagen na uitvoering van de werkzaamheden.
6.4 De opdrachtgever is verantwoordelijk voor het verkrijgen van de benodigde vergunningen en het aangeven van ondergrondse leidingen of andere verborgen obstakels. Schade veroorzaakt door onjuiste of ontbrekende informatie van de opdrachtgever valt niet onder de aansprakelijkheid van de opdrachtnemer.
Artikel 7 - Onderhoudscontracten
7.1 Onderhoudscontracten worden aangegaan voor de duur van minimaal één jaar, tenzij anders overeengekomen. 7.2 De onderhoudswerkzaamheden worden periodiek uitgevoerd volgens een overeengekomen schema.
7.3 De prijzen van onderhoudscontracten kunnen jaarlijks worden geïndexeerd op basis van de geldende indexeringsformules.
7.4 Onderhoudscontracten worden automatisch verlengd met eenzelfde periode, tenzij de opdrachtgever schriftelijk opzegt met een opzegtermijn van ten minste één maand voor de vervaldatum.
Artikel 8 - Annulering en Beëindiging
8.1 De opdrachtgever kan de opdracht annuleren mits dit minimaal 48 uur voor de geplande uitvoering gebeurt.
8.2 Bij annulering binnen 48 uur worden kosten in rekening gebracht ter hoogte van 50% van de overeengekomen prijs.
8.3 De opdrachtnemer heeft het recht de overeenkomst te beëindigen bij niet-nakoming van de betalingsverplichtingen door de opdrachtgever.
Artikel 9 - Overmacht
9.1 In geval van overmacht (zoals extreme weersomstandigheden, ziekte, stakingen of andere onvoorziene omstandigheden) heeft de opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten of te beëindigen zonder schadevergoeding.
Artikel 10 - Geschillen en Toepasselijk Recht
10.1 Op deze algemene voorwaarden en de overeenkomst is het Belgisch recht van toepassing.
10.2 Geschillen worden bij voorkeur in onderling overleg opgelost. Indien dit niet mogelijk is, wordt het geschil voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement Gent.
Artikel 11 - Slotbepalingen
11.1 Indien een bepaling in deze algemene voorwaarden nietig of ongeldig blijkt, blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht.
11.2 Wijzigingen in deze algemene voorwaarden worden schriftelijk aan de opdrachtgever gecommuniceerd en treden na bekendmaking in werking.